Elementele de suspensie sunt esențiale în asigurarea performanțelor și siguranței unui vehicul. Acestea ajută la menținerea roților în contact cu solul pentru o bună aderență dar și pentru absorbția șocurilor și vibrațiilor necesară pentru un confort sporit în condițiile drumurilor cu denivelări.
Este important să menținem sistemul de suspensie în stare bună de funcționare iar pentru aceasta trebuie să înțelegem din ce este compus și care este rolul fiecărui element.
Acest articol își propune să vă descrie elementele de suspensie și să vă vorbească despre rolul fiecăruia.
Care sunt principalele elemente aflate în componența sistemului de suspensie?
Înainte de a vorbi despre principalele elemente aflate în componența sistemului de suspensie, trebuie să înțelegem cum a evoluat acesta în decursul timpului, astfel vom înțelege cum a apărut fiecare element și care sunt beneficiile aduse de acesta.
Odată cu construcția primelor vehicule, cele cu tracțiune animală, omul a simțit nevoia să amortizeze șocurile produse de drumurile denivelate și au apărut arcurile lamelare din lemn sau metal care, făcând legătura între osii și caroserie, asigurau un oarecare confort celor care foloseau caleștile și trăsurile pentru a se deplasa. Aceste elemente au fost și primele sisteme de suspensie folosite la autovehicule încă de la apariția acestora, în anii 1800.
În 1901, pentru a asigura performanțe mai bune în competițiile auto, au fost inventate suspensiile cu arcuri elicoidale, care ulterior au fost adoptate de toți producătorii de vehicule destinate publicului larg.
Prin 1930 au început să devină populare suspensiile independente, cu brațe oscilante, acestea asigurând o mai bună manevrabilitate și un confort sporit conducătorilor auto.
Suspensiile care utilizau pernele de aer au apărut în anii '50 pentru camioane și autobuze, acestea având avantajul de a se putea regla din mers în funcție de încărcătură.
Odată cu creșterea masivă a pieței auto din anii '60 - '70 autoturismele au început să fie dotate cu noi tehnologii în sistemele de suspensii hidraulice active, controlate electronic, care au permis adaptarea în timp real la condițiile de drum și preferințelor șoferilor.
Principalele elemente de suspensie care se găsesc azi în componența majorității autoturismelor sunt:
• elemente care asigură preluarea șocurilor:
- arcuri
- amortizoare
• elemente care compun articulațiile, care permit și controlează felul în care roțile își schimbă poziția față de caroserie în mod independent sau în concordanță cu celelalte pentru a asigura o bună manevrabilitate:
- brate oscilante
- bielete anti-ruliu
- flanșe amortizor
Rolul elementelor de suspensie
Fiecare element de suspensie are rolul său în asigurarea confortului și siguranței în exploatarea autoturismelor.
Arcuri
Arcurile au rolul de a susține masa vehiculului și a încărcăturii acestuia ajutând la absorbția șocurilor și vibrațiilor generate în timpul deplasării pe suprafețe denivelate prezente pe partea carosabilă. În prezent, pentru autoturisme, sunt folosite preponderent arcurile elicoidale deoarece acestea asigură o mai bună elasticitate și ocupă un spațiu destul de mic, dar în anumite cazuri, atunci când masa ce trebuie susținută este destul de mare, arcurile lamelare sunt încă prezente, în special pentru a asigura amortizarea șocurilor pentru rotile din spate.
Amortizoare
În ultimii ani, progresele înregistrate în dezvoltarea vehiculelor din ce în ce mai performante au determinat în special, concentrarea pe dezvoltarea unui șasiu mai performant și pentru ca sistemul de direcție să fie cât mai bine întreținut. Amortizorul este o parte importantă a șasiului. Amortizorul mai este denumit și amortizor de șocuri. Această denumire este însă greșită, pentru că amortizoarele nu absorb șocurile. Ele trebuie să reducă și să decelereze vibrațiile arcurilor. Amortizoarele împreună cu arcurile asigură legătura dintre caroserie și suspensia mașinii. Roata emite de 10 ori mai multe vibrații decât caroseria și dacă amortizorul nu ar exista aceste vibrații ar fi transmise către caroserie. Amortizorul este cel care se asigură că pasagerii nu vor simții vibrațiile roții. În termeni tehnici, el nu este un absorbator de șocuri ci mai degrabă un diminuator de vibrații.
Brațe oscilante
Există o multitudine de soluții tehnice care asigură articularea brațelor oscilante ce fac posibilă o legătură independentă a roților față de caroserie, astfel încât brațele oscilante pot fi compuse și dintr-un ansamblu de două piese: braț oscilant inferior sau braț oscilant superior, dar pot lipsi cu desăvârșire din componența sistemelor de suspensie rigide, în special pe punțile din spate.
Bielete anti-ruliu
Bieleta antiruliu menține automobilul cât mai paralel cu planul suprafeței pe care rulează. Prin efectul de apăsare a părții din exterior a mașinii în spre sol, virajele pot să fie abordate în siguranță, la o viteză mulțumitoare, cu un centru de greutate plasat cât mai jos, raportat la caroseria mașinii.
Flanșe amortizor
Flanșa amortizorului are rolul de a reduce vibrațiile și zgomotul produs de suspensie. În timp acestea se uzează lucru ce va genera sunete neplăcute ce provin de la suspensie: bătăi ale suspensiei în zona de montare pe caroserie.
Importanța menținerii elementelor de suspensie în parametrii optimi pentru asigurarea funcționării sigure și fiabile a vehiculului.
După cum am spus mai sus când am vorbit în detaliu despre elemente de suspensie, fiecare dintre acestea are importanța sa în asigurarea confortului și siguranței vehiculului aflat în deplasare.
O funcționare defectuoasă a suspensiei poate conduce și la apariția de probleme în alte sisteme aflate în componența vehiculului.
Având în vedere starea proastă a drumurilor, este necesară verificarea periodică a elementelor de suspensie și înlocuirea acestora imediat ce se constată că ele nu mai funcționează în parametri, doar astfel putem menține un vehicul în funcțiune pentru o perioadă mai lungă de timp.
You must be logged in to post a comment.
click here to log in