Cum functioneaza ambreiajul ?
Mulți dintre conducătorii auto cred că ambreiajul este ceva abstract, acționat de o pedală, care cuplează gradual motorul la cutia de viteze. Nu ar trebui să fiți surprinși aflând că ambreiajul se folosește atât ca mecanism independent în transmisia automobilului, intercalat intre motor și cutia de viteze, dar și ca o componentă a cutiilor de viteze automate, a cutiilor de transfer sau chiar a diferențialelor.
Ambreiajul folosit ca mecanism independent în transmisia automobilului este utilizat la decuplarea temporară și la cuplarea progresivă a motorului cu transmisia având următoarele funcții: transmite momentul motor către cutia de viteze, facilitează uniformizarea demarajului, facilitează schimbarea treptelor de viteză, reduce vibrațiile torsionale și ajută la evitarea supraîncărcării grupului motopropulsor.
Hai sa vedem cum reuseste ambreiajul sa decupleze si sa cupleze gradual puterea transmisa de motor catre cutia de viteze.
Ambreiajele cele mai răspândite pentru automobile sunt cele mecanice, cum este și în cazul abreiajului pentru Fiat Ducato. Acest tip de ambreiaj transmite momentul motor de la arborele cotit către arborele de intrare al cutiei de viteze prin intermediul forțelor de frecare generate în momentul contactului dintre volant/placa de presiune și suprafețele de fricțiune ale discului ambreiajului.
Prin apăsarea pedalei de ambreiaj, ce acționează asupra unui mecanism ce permite amplificarea forței exercitate asupra plăcii de presiune, se realizează decuplarea ambreiajului. Distanțând placa de presiune de volant dispare apăsarea dintre disc și volant, deci și forța de frecare, iar momentul motor nu se mai transmite cutiei de viteze.
La eliberarea progresiva a pedalei de ambreiaj, discul de presiune va apăsa treptat discul de ambreiaj asupra volantului. Atâta timp cât între suprafețele de frecare ale ambreiajului nu există o forță de apăsare mare, forța de frecare va avea o valoare redusă iar suprafețele de frecare vor patina, astfel, transmițîndu-se către cutia de viteze doar o parte din puterea motorului.
La eliberarea completă a pedalei de ambreiaj, forța de frecare este destul de mare pentru ca momentul motor să fie transmis în întregime cutiei de viteze.
Acum, că am înțeles cum funcționează un ambreiaj la autovehicule, putem înțelege mult mai ușor de ce un ambreiaj poate funcționa defectuos și cât de importantă este verificarea sau înlocuirea acestuia într-un service autorizat atunci când simțim că nu mai funcționează în parametri.
Ce putem face pentru a mari durata de viata a ambreiajului ?
Uzura ambreiajului la Ducato este mai mare atunci când folosim mai des pedala de ambreiaj, adică în traficul aglomerat urban, atunci când trebuie să facem zeci de opriri și plecări de pe loc în cele câteva minute în care așteptam într-un ambuteiaj sau la un semafor.
Sunt câteva reguli pe care trebuie să le respectăm pentru a proteja ambreiajul de Ducato:
- Nu trebuie să ținem piciorul pe pedala de ambreiaj atunci când mergem cu mașina. Singurele momente în care piciorul trebuie să atingă pedala de ambreiaj sunt acelea în care plecăm de pe loc sau schimbăm treapta de viteză
- Trebuie să încercam să facem cât mai puține porniri de pe loc, evitând să pornim pentru a ne deplasa 1-2 metri, dacă nu este cazul.
- Nu trebuie să așteptăm culoarea verde a semaforului cu pedala de ambreiaj apăsată nici dacă schimbătorul de viteze este „pe liber”
- Trebuie să eliberam pedala cât mai lin posibil, pentru a nu brusca componentele ambreiajului, chiar și atunci când suntem în mers și am schimbat treapta de viteză
Urmând sfaturile de mai sus vă veți bucura mai mult timp de mașina dumneavoastră fără a cheltui bani cu ambreiajul.
You must be logged in to post a comment.
click here to log in